Indywidualne podejście do Klienta - Sklep z słodyczami

Ostatnio podczas wizyt w jednej z galerii handlowej zainspirowany zostałem wyśmienitymi słodyczami. Pewnie nie było by w tym nic wyjątkowego, bo przecież cukierki, to cukierki i cóż w tym wielkiego. A jednak widząc w jaki sposób są przedstawione, jak wyraziście przemawiają do konsumenta i jakie emocje temu towarzyszą postanowiłem – co się rozumie kupić i spróbować, a następnie opisać jak działają tu zasady merchandisingu.

Nie będę się tu rozpisywał jak mi smakowało, a były to uwierzcie mi wyjątkowo dobre słodycze. Na początku chcę opisać dlaczego wszedłem do tego sklepu i co przekonało mnie w pierwszej kolejności o tym, że w pewnym momencie poczułem, że pomimo diety, mam wielką ochotę na trochę słodkości.



Po pierwsze – JAKOŚĆ – od samego wejścia wszędzie widać było najwyższą jakość. Może wiele osób może to odstraszać, taka zbytnia elegancja i połączenie wyglądu personelu, jakości mebli i urządzeń, a przede wszystkim ekspozycja słodyczy. Właśnie to połączenie sprawiało, że owe słodycze jakby mówiły do mnie – „poczuj tą jakość na swoim podniebieniu”. Zasada jakości jest jedną z bardziej kluczowych zasad merchandisingu – gdyby tak nie było dlaczego dyskonty obecnie tak bardzo zmieniają swój wygląd i asortyment?

Po drugie – UNIKALNOŚĆ – przecież słodycze na wagę są w praktycznie każdym ze sklepów spożywczych, dlaczego właśnie miałbym kupić je tutaj. Poczucie jakości jakie towarzyszyło mi przy wejściu, przerodziło się w wyjątkowość. Nie miałem potrzeby zjeść do razu 1kg tych przepysznych słodyczy, ale choćby spróbować jednego dwóch smaków, których nie ma w żadnym innym sklepie. Zasada unikalności - każdy chcę być traktowany indywidualnie, pozwól by klient odczuł i zobaczył coś czego nigdzie indziej nie ma, wówczas będzie się sklep wyróżniał na tle pozostałych.

Po trzecie – WYJĄTKOWOŚĆ - właśnie unikalność spowodowała, że poczułem się wyjątkowym klientem, który ma ochotę na wyjątkowe słodycze. Ta wyjątkowość miała swój wyraz w obsłudze prowadzonej przez personel (Pani podawała słodycze w białych rękawiczkach), szerokości asortymentu (dużo a mało), specjalności (tylko ta kategoria asortymentowa- słodycze na wagę + kawa), ekspozycji towaru - która z jednej strony była mała, a jednak miałem poczucie (specjalnie o tym piszę, że miałem poczucie) „masy towarowej”.

No właśnie czy więc wyjątkowe może być masowe? To jest pytanie na inny wpis. Dodatkowo wyjątkowego charakteru sklepu i asortymentu daje sposób prezentacji słodyczy, nie tylko dla klienta, który chcę spróbować będąc w sklepie, ale również na życzenie może być pięknie towar zapakowany w pudełka prezentowe. Z pewnością jak ktoś nie ma pomysłu na prezent, to odwiedziny w tym sklepie rozwiązują problem. Ostatnim ważnym elementem wyjątkowości jest sposób oznaczenia cenowego. To że jest w przeliczeniu na 100 gr, to już większość sieci tak praktykuje, bo przecież lepiej brzmi 6,99 za 100 gr, niż 69,99 za 1 kg, ale wyjątkowe w tym sklepie jest to, że przy danych cukierkach prócz ceny jest jeszcze szeroki opis wyjątkowości tego smakołyka.

Zasada wyjątkowości – nikt nie chcę być traktowany jak „masa konsumencka” – niestety ja będąc w wielkopowierzchniowych sklepach, trochę tak się czuję, bo tak wszystko jest masowe – swetry, soki, banany, piwo etc. W przypadku tego sklepu wyjątkowość jest obecna wszędzie, wobec tego również ten sklep nie walczy cenami, bo w przeliczeniu na 1 kg to oczy się przewracają, ale właśnie specyfiką wyjątkowości. 

Trudno jest się obecnie wyróżnić na rynku. Ten sklep był zlokalizowany w galerii handlowej, dlatego też miał tak duże powodzenie i wielu klientów. Pewnie gdyby podobny otworzyć na osiedlu nie zrobił by takiego wrażenia i rynkowo mógłby mieć problemy z rentownością, ale czy nie warto szukać podobnych rozwiązań i wykorzystać do sklepu spożywczego? Zasady jakości, unikalności i wyjątkowości są uniwersalne dla każdej branży i rodzaju sklepu. Pewne elementy tego specjalnego sklepu z słodyczami widziałem, że już są stosowane również w innych sklepach spożywczych. Może na mniejszą skalę, z mniejszym asortymentem, ale zawsze warto poszukiwać i być innym na rynku.
Trwa ładowanie komentarzy...